Daniel Białowąs

Info

Daniel Białowąs (ur. 1975 r.)
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem. Tworzy w Otwartej Pracowni Malarskiej 37,1.
Mieszka i pracuje w Sanoku.
Należy do grupy artystów SKŁAD DOCZEPIONY.

Autor wystaw : 

2021, Radiowa Galeria Pod Zegarem, Rzeszów
2019, ROOM 810, Galeria Ściana, Siedlce,
2019, ROOM 810, Żywa Galeria Stalowa 52, Warszawa,
2018, ROOM 213, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, Kraków
2017, ROOM 213, Galeria 21, Sanok
2016, Ingenium, Galeria MDK, Sanok 
2015, Femininum, Galeria MDK, Sanok 
2013, Lynchowanie, Galeria MBP, Sanok

Ważniejsze wystawy zbiorowe: 

2020, „Jaki znak twój? Powstanie Warszawskie i Polska Walcząca we współczesnej kulturze i sztuce”, Muzeum Powstania Warszawskiego, Warszawa

2019, „War Games 1939…”, 

2018, SREBRNY CZWOROKĄT 2018 – Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat
2017, Skład Doczepiony, Galeria Łaźnia, Radom
2017, Skład Doczepiony, Couchette Coach, Galeria Xanadu, Warszawa
2017, IV Piotrowskie Biennale Sztuki, Galeria ODA, Piotrków Trybunalski
2017, Skład Doczepiony, wystawa poplenerowa, BWA Sanok
2017, Łemkowskie Jeruzalem, Peryferie, Legnica, Gorzów
2016/2017, Łemkowskie Jeruzalem, Autoportret potrójny, Gorzów, Przemyśl
2016, Sanok w Kościerzynie – Stary Browar, Kościerzyna 

2016, Skład Doczepiony, wystawa poplenerowa, Galeria Łaźnia, Radom
2015, STAN PODGORĄCZKOWY, BWA Sanok
2014, Skład Doczepiony, Resursa Obywatelska, Radom
2014, Skład Doczepiony, Wernisaż Jednego Dnia, Galeria”De”, Sanok
2014, Industrial! Festiwal Sztuk, Starachowice
2013, „Koniec człowieka”, 2 Piotrowskie Biennale Sztuki, Galeria ODA, Piotrków Trybunalski
2013, Skład Doczepiony, Galeria Łaźnia, Radom
2012, Wystawa Jednego Dnia, Galeria Łaźnia, Radom
2012, Skład Doczepiony – Oczekiwanie. Dworzec Główny PKP, Sanok
2011, Skład Doczepiony ,Dworzec Główny PKP, Sanok 


Nagrody i wyróżnienia
2018, III miejsce Grand Prix, II Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda, , Galeria Szyb Wilson, Katowice,
2013, wyróżnienie,  „Człowiek istota energetyczna”, Karpackie Biennale Sztuki, RCKP, Krosno 

O twórczości Daniela Białowąsa pisze Marcin Krajewski:

Każdy obraz to osobna historia. Każde płótno to pokój, do którego zajrzeć pozwala nam Daniel Białowąs. 

W swoich malarskich cyklach „Room” oraz „R” artysta ukazuje szpitalne sale, opatrzone numerami, w których,niczym w słojach z formaliną, zawieszone są połamane, niekompletne sylwetki kolejnych pacjentów. Każdy z nich ma swoją opowieść, swój dramat, własne przeżycia. Po wielu latach, Daniel Białowąs, kiedyś częsty gość tej placówki, wciąż je pamięta. A wszystko zaczęło się od „Czerwonej Królowej”, poparzonej dziewczynki z pokoju 132, który sąsiadował z salą, w której leżał artysta.

 W swoich obrazach Daniel Białowąs ucieka od narracyjności, upraszcza świat przedstawiony, redukuje zbędne detale. Pozbawione włosów, niekompletne, połamane, trójwymiarowo opracowane torsy pacjentek przypominają manekiny. A jednak – w przeciwieństwie do plastikowych figur, czujemy w nich emocje, odczuwany ból. Sylwetki postaci z obrazów Daniela Białowąsa wyłaniają się z płaskiego, jednobarwnego, neutralnego tła, niekiedy opatrzonego tajemniczym ciągiem cyfr lub drobnymi piktogramami. Nic nie rozprasza uwagi widza, odbiorca może (a wręcz powinien) skupić się wyłącznie na emocjach, które stają się udziałem bohaterek obrazów Daniela Białowąsa.

Warto jednak rozważyć, o czym tak naprawdę mówią nam płótna artysty? Przede wszystkim, musimy pamiętać, że przedstawiane historie rozgrywały się wiele lat temu. Dziś oglądamy więc tak naprawdę wspomnienia Daniela Białowąsa i – co ważniejsze – jego uczucia, emocje, które wywołał w nim kontakt z bohaterami jego dzieł i zapoznanie się z ich doświadczeniami, oglądanie ich uszkodzonych ciał. Jeśli spojrzymy na płótna artysty z tej perspektywy, to dostrzeżemy, że szpitalne pokoje zmieniają się nagle w komórki, sale pamięci twórcy. Choć on sam jest Wielkim Nieobecnym w tym malarskim uniwersum, to jednak wyczuwamy, że opisanie świadectw osób z przeszłości staje się (w sposób świadomy lub podświadomy) jedynie pretekstem do tego, by dokonać rozliczenia z własną przeszłością i ukazać widzowi nagą prawdę o trudnych, fizycznych i emocjonalnych, doświadczeniach, które związane były z jego pobytem w szpitalu. Choć obrazy Daniela Białowąsa wywodzą się z opowieści i przeżyć napotkanych ludzi, to jednak pozostają niezwykle autotematyczne i niemal do bólu osobiste.

Marcin Krajewski

Prace w zbiorach; Muzeum Narodowe Szczecin, Muzeum Narodowe Wrocław, Muzeum Narodowe Kielce, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe w Pradze, Muzeum Puszkina w Moskwie, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Muzeum Środkowego Nadodrza w Świdnicy, Muzeum Historyczne Miasta Tarnobrzega, Muzeum Okręgowe, w Radomiu, Muzeum Etnograficzne w Chojnicach, Muzeum w Bielsku Białej, Pinakoteka Szczecin, Muzeum Śląskie w Katowicach, BWA Warszawa, Kolekcja Teatru Studia Warszawa, Uniwersytet Humboldta, Berlin, Instytut Polski Paryż, Galeria Berlin, Kolekcja miasta Arras, Francja, Kolekcja Deutsche Bank, Wyższe Seminarium Duchowne Olsztyn, Galeria Sylwii i Piotra Krupy Wrocław, PROVIDENT Polska SA, UNIBEP

W wielu kolekcjach prywatnych.